Call of Duty: Black Ops II
Meeslepend Verhaal met Twee Tijdlijnen en StrategieCall of Duty: Black Ops II is mijn favoriete Call of Duty-game. De Black Ops-titels van Treyarch hebben altijd mijn voorkeur gehad, maar BO2 springt er met kop en schouders bovenuit. De game is verdeeld in drie gamemodes: campaign, multiplayer en zombies.
De campaign biedt een meeslepend verhaal dat zich afspeelt in twee tijdlijnen: de Koude Oorlog in de jaren ’80 en een futuristische setting in 2025. Deze unieke verhaalmechaniek biedt niet alleen een frisse kijk op de klassieke Call of Duty-actie, maar introduceert ook een diepgaand verhaal vol intrige en strategische keuzes die het verloop en de uitkomst van het verhaal beïnvloeden.
We volgen twee hoofdpersonages: Alex Mason, de protagonist uit het originele Black Ops, en zijn zoon David Mason. Het verhaal draait om hun strijd tegen Raul Menendez, een complexe slechterik die uit wraak tegen de Verenigde Staten een internationale cyberoorlog is begonnen. Terwijl je in de jaren ’80 met Alex Mason tegen Menendez
Vecht , kom je in de toekomst met David Mason oog in oog te staan met de gevolgen van die oude conflicten. De campaign bevat veel plottwists (typisch Black Ops), en Menendez wordt gezien als een van de meest gelaagde en memorabele schurken in Call of Duty. De missies zijn variërend in gameplay en locaties.
De multiplayer is het hoogtepunt van Call of Duty in mijn ogen. Toen de game lanceerde in 2012 speelde iedereen Black Ops II. De multiplayer voelde vertrouwd, maar introduceerde ook veel vernieuwingen die de gouden standaard werden voor latere games. Denk bijvoorbeeld aan het Pick 10-systeem voor je classes. Je mocht zelf 10 punten besteden bij het samenstellen van je loadout in plaats van dat je uit elke categorie iets moest kiezen. Black Ops II bracht ook veel van de beste maps ooit, zoals Raid en Hijacked. Wat voelde het goed om je wapens goud te halen, prestige master te worden en simpelweg plezier te hebben in alle diverse gamemodes. Ook party gamemodes zoals Gun Game en Sticks & Stones waren enorm vermakelijk.
Zombies maakte opnieuw indruk met de grote map Tranzit, die meerdere kleine survival maps, zoals Town en Bus Depot, combineerde tot één gigantische map. Je kon je laten rondrijden in de bus bestuurd door de iconische Tedd. Als je nog niet bij de bus was en je de toeter hoorde, wist je dat je in de problemen zat. Zombies zat natuurlijk vol met easter eggs die voor de hardcore spelers fantastisch waren om op te lossen.
Grafisch was Black Ops II top. De game zag er fantastisch uit op de Wii U en draaide stabiel op 60 fps. Het mooie aan de Wii U-versie is dat je geen splitscreen hoeft te spelen om samen met iemand anders te spelen. De een speelde op de tv, de ander op de GamePad. Super handig! En de grafische kwaliteit op de GamePad was nog steeds prima.
Het enige echte nadeel van de Wii U-versie was dat er geen DLC beschikbaar was. Dit was enkel op andere platformen. Echt heel jammer, want daardoor misten we klassieke multiplayer- en zombies-maps.
Al met al is Black Ops II voor mij de beste Call of Duty ooit, zeker op de Wii U. Jammer genoeg zijn de servers op de Wii U niet meer op officiële manieren beschikbaar, maar via alternatieve methodes zou het nog kunnen.